23 november 2011

Lagerlöf-läsning

Har en gammal Selma Lagerlöf-samling från 1950-talet, som mormor gav mig för nåt år sen, och jag är väldigt stolt över den, böckerna är väldigt fina. ^^

Faktiskt läste jag den första Lagerlöf-boken för flera år sen, En herrgårdssägen, i pocket, som också var mormors och som jag läste en sommar när jag var hemma hos henne. Boken tog mig med storm! Att en bok som var skriven för så längesen kunde vara så bra, jag blev totalt överraskad! (Jag var ung, bara 15 år ungefär.)
Självklart är En herrgårdssägen en av mina favoriter, men jag har inte läst om den - förrän nu. Jag har alldeles nyss börjat läst den, så detta är spännande! :-) Det är alltid speciellt att läsa om favoriter, man vet aldrig hur man kommer ta det.

Men jag gillar Lagerlöfs stil, den är magisk, det är mycket övernaturligt, ja, nästan lite fantasy över det hela, samtidigt som det är ytterst verkligt. Passar mig perfekt! ^^
Jag har dock lite svårt för hennes religiösa böcker, men jag läser dem också, det är nåt rörande i dem som tilltalar mig och som gör att jag läser dem ändå.

Hmm. Om jag räknar alla böcker jag har läst av Lagerlöf blir det... ungefär 7, hittills. Men då har jag inte läst nån av hennes stora böcker, som Jerusalem eller Löwensköldska ringen-trilogin - det bästa till sist! ;-)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar