27 mars 2011

Boksjuk?

När man har läst böcker i så många år blir man lätt rastlös och boksjuk, eller hur det kan kallas - ingen bok räcker till. Kan påbörja massa olika böcker, men ingen passar in på mig för tillfället. Hatar det! Men det händer mig hela tiden!
Vet andra som har det likadant, och de verkar lika frustrerad.
Börjar läsa böcker jag inte ens sett i förr - räcker inte till. Börjar läsa böcker jag en gång läst och älskat - räcker inte till. Börjar läsa böcker jag längtat efter att läsa - räcker inte till.
GUUD! Vad är problemet!
Början av böckerna, 50-100 sidorna, flyger lätt förbi, men sen stannar det av bara. Men varför slutar den vara bra? Så orkar man inte läsa ut den och sätter in den i bokhyllan - känner sig nedslagen. Eller så går det segt under hela boken och man funderar sätta tillbaks den i bokhyllan, tills man kommer till de sista 50-100 sidorna och inser att det är en bok som är fantastiskt bra. Men varför var den bra på slutet bara?
Nu för tiden blir jag kär i så få böcker, kanske bara 1-3 böcker per år, trots att jag kan läsa flera herrans böcker under året. Jag tycker om de flesta böckerna, men jag läser inte så intensivt som när jag älskar en bok. Är det så det är bara? Eller är det fel på mig? :-P
Kanske behöver ändra genre eller nåt, eller sluta känna mig bokstressad. För den där bokstressen är jobbig, man vill läsa så många böcker och älska dem allihop, istället slutar det med att man inte läser dem ens och allt känns bara stressigt.
Eller har jag läst så många att det är dags börja tänka ut en egen bok att skriva? :-P Hittar ingen bok kanske därför den perfekta boken är bara inne i mitt huvud? Hmm.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar