16 maj 2011

Har jag aldrig nämnt...?

Måste ju tala om vilken författares böcker som jag en gång älskade så djupt, så djupt, och som jag älskar än, fast på avstånd, eftersom det är år sen jag läste dem (och jag har läst vissa böcker 2-4 gånger).
Margit Sandemo. En författare man inte ska missa, för hennes böcker är som magi för själen, och man glömmer dem aldrig.

Har läst både bokserier och fristående böcker av Sandemo, men jag föll mest för några av hennes bokserier.
Sagan om Isfolket (den hon är mest känd och älskad för, och som jag älskar).
Häxmästaren (som är lite mörkare och mer mystisk än den förra serien, tycker jag).
Och Legenden om Ljusets rike (som hör ihop med både Sagan om Isfolket och Häxmästaren, men som är snäppet mer fantasifull än de andra två, tycker jag).
Om ni har tänkt läsa en av de serierna, läs alla tre istället i den ordning jag skrivit dem i. Ni ångrar er inte, lovar! ^^

Har tänkt mycket på det och kommit fram till att man helst ska läsa Sandemos böcker när man är tonåring, för då får man mest ut av det. Hennes böcker är perfekta att läsa för en tonåring, för den tonåringen kommer förändras ut och in av upplevelsen - och det till det bättre! Och det är så fantastiskt! :-D
Men har man missat Sandemos böcker som tonåring - förtvivla inte! Då har du ju nåt underbart att läsa under ett tag (för det går fort när man väl börjat läsa dem), och du kommer att älska hennes böcker lika mycket ändå - fast du är vuxen och lite kritisk. För böckerna är som magi för själen, som jag sa förut. Tro mig. ^^

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar