15 oktober 2011

Min läsning

Snabb, långsam
(oftast läser jag ut en bok fort, men det finns ju alltid sega sidor eller böcker som tar tid)
 
Läser alla ord, skummar en del
 
Gillar långa beskrivningar, hoppar över det som inte för historien framåt
 
Kommer ihåg detaljer, kommer ihåg i stora drag

Undviker tjocka böcker, läser gärna tegelstenar

Tycker om tunna böcker, tycker att tunna böcker ofta saknar något

Idealboken är på mindre än 400 sidor, idealboken är på mer än 400 sidor

Tjuvkikar på slutet, läser aldrig slutet förrän boken är just slut
(Hihi! Ibland kan jag bli lite för nyfiken ^^)

Väljer efter omslag, skiter fullständigt i ytan
(Men ibland kan jag tycka att omslagen är otroligt fina eller vackra och njuta av dem)

Läser baksidestexter, undviker baksidestexter

Väljer boken efter rekommendation, vill helst välja själv

Rekommenderar ofta böcker till andra, rekommenderar sällan böcker

Hör det jag läser i huvudet, hör aldrig det jag läser
(Skulle vilja säga att jag både hör och ser det jag läser i huvudet)

Gillar ljudböcker, gillar inte ljudböcker
(Jag gillar dem, men har bara lyssnat på en eller två, föredrar att läsa med ögonen - se orden, se och känna boken och pappret, känna lukten av boken och pappret - gudomligt!)

Läser främst böcker i en genre, gillar att variera min läsning

Läser alltid på svenska, läser på flera språk
(Om jag själv får välja blir det på svenska, eftersom det är mitt modersmål)

Är bra på att komma ihåg böcker jag läst, glömmer lätt bort både titlar och författare

Skriver upp det jag läser, skriver inte upp det jag läser
(På sätt och vis, har ju denna blogg, t.ex.) 

Läser varje dag, läser mer sällan

Tycker att läsning är avslappnande, tycker att läsning är ansträngande
(Varken eller - jag läser därför jag älskar det, vare sig jag är för trött eller för pigg, har för ont eller för lite tid, så måste jag läsa varje dag, lite eller mycket - det är min livsstil)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar