07 april 2012

Igenkännande!

""Vad ska du bli då, Patricia?" frågar jag försiktigt. Hon blåser tankfullt ut ett rökmoln och askar lite här och var. "Jag vet inte", säger hon till slut och efter en stund tillägger hon: "Jag vill nog bara bli lycklig."
Av alla Patricias högtflygande planer verkar den vara omöjligast att omsätta i praktiken. När kyrkklockorna börjar ringa in år 1964 säger jag: "Om jag fick låna Aladdins lampa i dag, Patricia, skulle jag se till att du blev det." Men när jag tittar närmare efter upptäcker jag att hon har somnat."
Ur I museets dolda vrår av Kate Atkinson.

"När jag tänker på oss - Carmen, Audrey, Eunice och mig själv - ser jag Wandas defekta chokladbitar för min inre syn. Vi har flickkroppar som har sorterats bort vid kvalitetskontrollen."
Ur Mänsklig krocket av Kate Atkinson.

Dessa långa citat säger ganska mycket om böckerna av Atkinson, och det är just detta som gör att jag älskar dem och läser om dem då och då.

(Har babblat mycket om Atkinson på sistone, men det är dags att jag börjar babbla om böcker jag älskar! Det är det bokbloggar är till för ju.)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar