14 juni 2010

Mary

Igår kväll började jag läsa en bok av Leslie eller Lesley Pearse (vet inte hur hon stavar namnet riktigt, båda namnen används på hennes böcker), boken heter Mary.

Av nån anledning fastnade jag i boken, den var så bra! Har svårt att fastna för böcker nuförtiden, så det är en sån lycka när jag väl blir trollbunden. Hann läsa 136 sidor bara under kvällen och natten, det är bra för att vara mig!
Jag vet inte varför jag gillar den så mycket, för så särskild är den väl inte. Är kanske just därför jag gillar den, därför den är en typiskt bra bok. Författaren är ju känd för att göra bra böcker, så.
Det lilla speciella med boken är att den är baserad på en verklig person och verkliga händelser, vilket är roligt!

Man får följa Mary Broad, 19 år gammal, som dum nog stjäl lite grejer och hamnar i fängelset. Hon blir dömd till döden, men får nåd och deporteras till Australien.
På väg till Australien får hon stå ut med mycket, men hon har viljan och kämpar så gott hon kan.

Mer vill jag inte säga, då förstör jag ju bara för den som vill läsa boken.
Problemet med att berätta handlingen är att inte berätta för lite och inte berätta för mycket. Därför är jag sämst på att berätta handling, men försöker gör jag, ibland. ;-)

Hoho! Min första text om en bok och det känns ganska bra. :-D

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar