16 april 2011

Astrid Lindgren i mitt hjärta, som hon är i mångas hjärtan

Jag minns några böcker av Astrid Lindgren som stod mig en smula extra nära när jag var liten, Vi på Saltkråkan, Boken om Pippi Långstrump, Ronja Rövardotter och Bröderna Lejonhjärta, också Mästerdetektiven Blomkvist lever farligt - fast då var jag i början av tonåren när jag läste den.

Vi på Saltkråkan och Boken om Pippi Långstrump minns jag därför jag hittade dem hemma hos mormor i en låda, en låda där mammas böcker från när hon var liten låg och dammade, och det slutade med att jag tog hem flera av mammas gamla böcker och läste dem själv eller lyssnade på dem när mamma eller pappa läste.

Ronja Rövardotter minns jag därför vi hade bokcirklar i skolan när jag gick i årskurs 2-3, och då valde jag den boken framför några andra - och älskade den! Kan nog säga ärligt att Ronja Rövardotter är den allra bästa boken av Astrid Lindgren, tycker jag.

Bröderna Lejonhjärta minns jag därför fröknarna i årskurs 2-3 började läsa den när en klasskompis till oss dog, en av fröknarna tyckte att den passade in i situationen. Jag minns det så väl, för jag satt i den frökens knä och grät när hon började läsa Bröderna Lejonhjärta, och jag minns att det var en slags tröst i allting. Böcker kan läka mycket i en, det borde jag veta, som älskar att läsa.

Mästerdetektiven Blomkvist lever farligt minns jag därför jag hade inget att läsa och var hemma hos mormor just då, så hittade jag den i en bokhylla där och tog fram den och satte mig i en fåtölj och började läsa den. Åh, den var spännande och bra! Kommer ihåg att jag satt i den fåtöljen mest hela tiden och läste boken och var helt salig.

Annars minns jag filmerna som är baserade på böckerna av Astrid Lindgren, Vi på Saltkråkan, Emil i Lönneberga, Ronja Rövardotter, Pippi Långstrump, Lotta på Bråkmakargatan - ja, nästan alla filmerna minns jag! De är ju så bra!

Det är tur och lycka att Astrid Lindgren kom på denna jord och gav oss allt detta - tack, Astrid! ^^

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar