06 april 2011

Tunga böcker

Läser Bara Alberte av Cora Sandel, sista boken i trilogin om Alberte, och det är tungt. Inte tungt som i dåligt, tungt som i bra, men tungt likaså. Tyckte jag läste nåt så fruktansvärt mycket igår kväll och inatt i den, men egentligen hade jag inte läst så många sidor, men innehållet gör så det känns som att man läst mycket.
Boken är jättebra, man lever in i den, och i dess svärta, och just därför känns det som att det behövs läsas en andra bok, med lite mer flyt, trots att jag sagt att jag ska bli bättre på att läsa en bok i taget. :-P Men detta är ett undantag! Behövs undantag ibland. ^^

Vilken andra bok ska jag läsa då? Hmm. Kanske en bok av Tamara McKinley? Jag brukar kunna läsa hennes böcker med ett bra flyt. :-)

3 kommentarer:

  1. Jag tror jag har en samlingsvolym med Alberte-serien hemma. Borde se till att läsa den snrt, den låter lovande!

    SvaraRadera
  2. Samlingspocketen har stått länge, länge i min pockethylla och väntat på läsning. Kanske dags att ta tag i den snart?

    SvaraRadera
  3. Ja, jag tycker ni ska göra det! :-) Trilogin är en upplevelse, fast den kan kännas tung. Men det är en del av dess charm, man ska känna när man läser den, känna igen sig själv eller bli frustrerad.
    Första och andra boken läste jag som tonåring, den sista läser jag första gången nu, men jag förstår allting lite bättre nu än då, är ett härligt språk som kräver lite av en.

    SvaraRadera