12 april 2011

Ska kanske rädda mig med en bok om Homan?

Har gått och blivit hopplös igen när det kommer till att läsa (fast det går ju bra att läsa Den glömda trädgården av Kate Morton, är ju en bok i min smak, men saknar att kunna välja mellan 2-3 böcker...), så därför undrar jag om jag ska rädda mig med en bok om Homan, Högt spel av Jan Mårtenson.

För några år sen, eller flera kanske är rättare sagt, kom jag av en slump över en bok av Jan Mårtenson, Drakguldet, och märkte väldigt snabbt att trots att det var en deckare (som jag sagt förr, så är deckare egentligen inte min typ av genre), så var den en bok i min smak. Så jag fortsatte köpa och läsa flera böcker av Jan Mårtenson och märkte att samme man, Homan, var huvudrollen (tillsammans med sin siameskatt, Cléo de Merode) i böckerna - det gillade jag med!
På allt så var det inte de där typiska deckarna som oftast är populärast, utan det var, som det står på baksidan av Högt spel, "lustfyllda måltider med utsökta viner och kulturhistoriska vandringar i tid och rum." Underbart!

Tyvärr har jag de senaste 2-3 åren läst mindre och mindre av Jan Mårtenson, men jag har känt att jag velat läst en deckare av nåt slag på sistone, så varför inte läsa om Homan och Cléo de Merode och deras äventyr. (Och som jag har förstått det, så ska tydligen Homan ha blivit kärlekskrank och skaffat sig en stilig kvinna, Francine, som kommer följa med i de senare böckerna - spännande!)

Så om man gillar mysiga deckare med mer vin än blod mellan raderna, så borde man kolla in Jan Mårtenson!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar